Weekendje in Wenen

Elk jaar proberen mijn vrouw en ik een citytrip te doen. Mijn vrouw mocht dit jaar zelf de keuze maken omdat ze Sarah zag en de keuze viel op een weekend in Wenen.

Dag 1: Vertrek naar Wenen

Vertrek in de avond om 19 uur vanaf Rotterdam, wat een luxe, lekker dichtbij onze woonplaats. Ingecheckt en twee uur later gewoon landen in Wenen. Hier stond direct een taxi klaar om ons naar het hotel te brengen, Hotel Enziana, in het centrum. Het was inmiddels 22 uur en na een lekker welkomstdrankje in de Stübe, zaten we op onze kamer. Wat heerlijk om in zo’n korte tijd gewoon jezelf in een andere wereld te begeven.

Dag 2: Hop on Hop off bus & opera van Verdi

Uiteraard heel vroeg uit de veren en natuurlijk een verrukkelijk ontbijt genomen. Het was dit hele weekend gelukkig tropisch warm dus het werd een zware dobber om alles te zien wat we wilden. We zijn naar het centrum gewandeld in 15 minuutjes en hebben daar tickets gekocht voor de Hop On-Off bus. Een ideale manier om de stad te verkennen en gewoon uit te stappen waar je wilt. Wat een geweldige hoge gebouwen, heel imposant.

Verschillende bezienswaardigheden gezien waar we wel heen wilden, dus deze direct af gekruist. Wat ons opviel was dat de stad heel schoon was en dat iedereen heel hulpvaardig was, voor als je iets zocht. Het werd uitgelegd zonder eigen belang van de mensen. Terrasjes in overvloed en veel eetgelegenheden. Uiteraard wilden we eten in het bekendste schnitzel restaurant Figl Muller, maar dit was voor de komende 3 weekenden al volgeboekt. Wel een aanrader, dus als je gaat in de toekomst, bespreek dit dan van tevoren. Hierna een schitterend restaurantje op de Lugeck, Restaurant Gutenberger, gevonden met vreselijk gezellige bediening, waar we eigenlijk elke dag weer terugkwamen voor een drankje of een maaltijd. Echt ook een aanrader.

Nog even doorgewandeld tot de opera, waar verschillende mensen in traditionele kostuums je probeerden kaartjes te verkopen voor een voorstelling. Wel weer mooi dat nee ook voor hun nee was, ze gingen niet verder met vragen. Buiten bij het operagebouw hing een heel groot scherm en daar kon je de voorstelling ook gewoon bekijken. Hier zittend op de grond een opera van Verdi mogen aanschouwen. Al hou je niet van opera, je wordt er stil van. Rond 22 uur weer naar het fijne hotel na een hele vermoeiende dag.

Dag 3: Schönbrunn paleis & tuinen

Vandaag zouden we het bekende Schönbrunn gaan bezoeken. Weer vroeg uit de veren 32 graden en naar de Hop On-Off bus. Met een beetje tactische opstelling bij de bushalte onszelf naar binnen weten te wrikken om vervolgens 4 haltes verder uit te stappen. Wat een gigantische uitstraling heeft dat gebouw, wat een tuinen, wat een mensen en wat was alles weer schoon. We hebben in de tuinen gewandeld en we hebben de kamers in het paleis bekeken. Bij alle rondleidingen trouwens dit weekend in Wenen, alle talen in de bekende uitleg oortjes, maar geen Nederlands (nee joh, jullie kunnen toch alle talen :P).

Wat was ook dit heel imposant en wat zijn we een stuk wijzer geworden over de cultuur van Sissi en Frans Joseph en heel veel andere prinsen.  We mogen het niet hardop zeggen maar insect is hier ontstaan. Menig familie werd al op vroege leeftijd uitgehuwelijkt met een rijke oom of een ander familielid en dit gebeurde op zeer jonge leeftijd. Maar wat was het allemaal interessant om te horen. Na het paleis, hebben we ook de tuinen bezocht. Wat gigantisch ruim en groots opgezet en wat schoon weer. We hebben daar een hele middag gewandeld, gekeken, met veel ‘Oh’ en ‘Ah’ en je waande je echt in een andere tijd. Op de terugweg weer gegeten in ons restaurantje en heerlijk na getafeld met een drankje en de ontzettende aardige ober.

Dag 4: Strandje aan de Donau, het Mozart park & terugreis

De terugreis dag echter het vliegtuig ging pas om 21 uur, dus de hele dag nog om iets te bezichtigen. We besloten de andere route met de bus te doen. In deze route zat ook het Ernst Happel stadion. Helaas de avond ervoor had Coldplay opgetreden, dus we mochten er niet in. Even bij wat bewakers mijn charmes in de strijd gegooid en ik mocht even om een hoekje kijken en wat foto’s nemen. Hierna op een strandje midden in de Donau een drankje genuttigd om vervolgens nog even lekker in het centrum van Wenen in het Mozart park te genieten. Heerlijk zitten en genieten van de omgeving. Vervolgens het Mozart museum opgezocht en deze van binnen bekeken, was de moeite waard maar niet echt uitzonderlijk. Ook hier weer alle talen, maar geen eigen vertrouwde taal.

Vervolgens langs het traditionele Hotel Sachertorte gelopen. Ook hier stonden al drie dagen lange rijen om binnen te komen en te proeven. We vonden een gaatje en konden omdat we maar met zijn tweeën waren er tussendoor. Nou, het wachten was de moeite waard, verrukkelijk. Terug naar hotel ons even opfrissen om vervolgens weer met taxi naar vliegveld te gaan en daar onze terugreis te beginnen.

Thuis aangekomen van een weekend Wenen en terug gekeken hebbende naar deze citytrip tot de volgende conclusie gekomen: Een hele mooie schone stad met hele aardige mensen. Heel veel imposante grote gebouwen met een hele mooie historie. Zeker de moeite waard om ooit eens te bezichtigen, alleen zou een iets mindere temperatuur beter zijn, maar ach als het regent is het ook wat en wij ‘Dutch People’ moeten altijd wat te zeuren hebben.

Ben jij wel eens een weekend in Wenen geweest? Wat vond jij het meest indrukwekkend? Laat het ons weten in de reacties!

De Guy’s Choice van deze maand is geschreven door Joost:

Deze enthousiaste voetbaltrainer is voor alles in, niks is te gek voor Joost. Elk jaar maakt hij een citytrip en ontdekt zo steeds meer van de wereld. Maar Joost is ook een fanatieke skiër en is dus ook elk jaar in Oostenrijk te vinden. Toch is Joost het liefst iedere zaterdag op de club, want hij wil er wel bij zijn als ‘zijn’ meiden winnen.

Meer stedentrips?

~ Een weekendje naar Bordeaux

~  Stedentrip naar Praag

~ Een weekendje naar Kopenhagen

2 gedachten over “Guy’s Choice: Joost vertelt over zijn weekend in Wenen”