De zomerperiode is weer aangebroken en dat betekent dat veel mensen op vakantie gaan en weer lekker het vliegtuig in stappen. De één kiest voor een zomerse bestemming de ander kiest voor een wandelvakantie in de bergen. In veel gevallen ga je met het vliegtuig en kom je geheel volgens planning aan op bestemming. Maar helaas kan het ook voorkomen dat een vlucht vertraagd of geannuleerd wordt. Wat zijn dan precies jouw rechten en kun je geld terugvragen?

vertraagde vlucht

Redenen voor een vertraagde of geannuleerde vlucht

Er zijn verschillende redenen waarom een vlucht vertraagd kan zijn of zelfs geannuleerd kan worden uiteindelijk. Gelukkig komt annuleren niet veel voor en heb je meestal vooral last van vertraagde vluchten. Allereerst kan een vertraging of annulering voortkomen uit (onvoorziene) weersomstandigheden. Denk hierbij aan een onweersbui of een tropische storm die ervoor zorgt dat de vlucht niet op tijd kan vertrekken. Een andere reden kan zijn, de drukte op een vliegveld. Zeker in de zomerperiode gaan er veel vluchten en kan het zijn dat vliegtuigen vertraagd zijn door de drukte op een luchthaven. Ga daarom sowieso altijd ruim van te voren weg, zodat je geen problemen hebt met te laat komen.

Wanneer heb je recht op een teruggave?

Eigenlijk is de belangrijkste regel dat je meer dan drie uur later dan de geplande aankomsttijd aankomt op bestemming. Wanneer het onder de drie uur blijft, heb je geen recht op het terugvragen van de reiskosten. Het kan dus zijn dat je wel drie uur later vertrekt maar minder dan drie uur later aankomt, dan heb je geen recht op een vergoeding. Daarnaast is de vergoeding afhankelijk van de afstand van de vlucht.

  • Vluchten tot 1500 kilometer: €250
  • Vlucht tussen de 1500 kilometer en 3500 kilometer: €400
  • Vluchten langer dan 3500 kilometer: €600

Het is dus sterk afhankelijk van de afstand die je vliegt. Verder heb je ook recht op vergoeding wanneer je een overstap niet haalt. Als een maatschappij een overstap aanbiedt en de overstap red je niet, dan krijg je ook een vergoeding. Ook bij een volledige annulering van een vlucht heb je recht op een vergoeding.

vertraagde vlucht

Hoe kun je dat makkelijk regelen?

Via Airlink Refund kun je geld terugvragen in geval van een vertraagde vlucht of een geannuleerde vlucht. Op de website kun je makkelijk nakijken of je recht hebt op een vergoeding. Natuurlijk heb je daar wel een aantal gegevens voor nodig zoals het vluchtnummer en de vluchtdatum. Als je dan recht hebt op een vergoeding is het een kwestie van gegevens invullen en wachten op de vergoeding. Het systeem van Airlink Refund werkt heel erg makkelijk en is ideaal. Ben jij dus benieuwd of je recht hebt op een vergoeding? Check het gewoon via de website en je weet meteen of je hier recht op hebt.

Disclaimer: Dit blogbericht bevat gesponsorde onderdelen. Ik deel echter niks waar ik niet achter sta. 

Heb jij wel eens een vertraagde vlucht gehad? Of nog erger een geannuleerde vlucht? Laat het ons weten in de reacties!

Meer reistips?

~ Drone meenemen op reis

~ Essentiële reisaccessoires

~ De beste apps voor een autovakantie

Ik ben dol op Amerika en dan met name Florida. Zonder mijn camera ga ik nooit op reis en ook mijn notitieboekje neem ik altijd mee. Prachtig is het om in mijn lessen Aardrijkskunde te vertellen over de reizen die ik maak. Wintersport is mijn favoriete vakantie van het jaar, heerlijk. Mijn lievelingseten? Saté! Bovenaan mijn bucketlist staat momenteel Costa Rica, gevolgd door Cuba. Door mijn reis naar de Noordkaap werd ik verliefd op de wereld.

6 thoughts on “Vlucht vertraagd of geannuleerd? Vraag reiskosten terug!”

  1. Yep. Een keer meegemaakt. Samen met schoonouders en kindje van destijds 3 jaar hebben we eerst van 17 tot 23 uur op de luchthaven moeten wachten, om vervolgens te horen dat onze vlucht de dag erna om 08.00 uur zou vertrekken. We werden weer terug het binnenland ingebracht naar een hotel om te overnachten met een touringcar waarin er discussie was of ik wel of niet voorin mocht zitten met mijn kindje op schoot (en for the record, het was bijna vechten om een plaatsje). Om 06.00 uur moesten we weer in de bus zitten naar de luchthaven waar dezelfde discussie over de zitplaats ontstond. En we vervolgens toch weer een tijdje hebben moeten wachten op onze vlucht terug naar Nederland. Ik heb in alle oprechtheid en eerlijkheid mijn beklag gedaan – netjes – bij de luchtvaartmaatschappij. En eigenlijk zonder morren heb ik het volledige bedrag van 5 tickets terug ontvangen. Geweldige service! Nooit meer vergeten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

%d bloggers liken dit: