Dag 5: 17 februari 2016

Het was heel vroeg dag op deze vijfde dag. We moesten half vijf verzamelen en weg rijden naar de luchthaven van Accra. Het was tijd voor de binnenlandse vlucht naar Tamale. De weersomstandigheden waren erg wisselt en daarom was het tot op het moment dat we in het vliegtuig zaten onduidelijk of we daadwerkelijk op zouden stijgen. We stegen op en het was een hobbelige vlucht maar we kwamen veilig aan in Tamale. Het was in Tamale een stuk lekkerder, niet zo drukkend warm als in Accra. We reden van Tamale naar Karimenga. Mijn tweede reisdagboek van Ghana.

Na het vertrouwde Hansonic was het tijd voor een nieuwe accommodatie, de Eco lodge in Karimenga van Ibrahim. Zelf vond ik het een heerlijke plek waar ik de dagen genoten heb en vooral tot rust gekomen ben. Nadat iedereen even had rondgekeken en een bed had gekozen, gingen we op pad naar de Tongo Rocks. Ik had al foto’s van de Tongo Rocks van internet gezien en ik keek erg uit naar het zien van deze natuurformaties. We kregen een rondleiding en daarbij kwam veel klimmen en klauteren. Na het beklimmen en bekijken van de natuurformaties hebben we nog een bezoek gebracht aan het dorp. In het nabij gelegen dorp leeft de Talesy stam, ook hebben we daar de chief en de dorpsoudste ontmoet.

Reisdagboek

Dag 6: 18 februari 2016

Een nachtje goed slapen heeft mij goed gedaan en ik kon er vandaag weer tegenaan. We begonnen met een bezoek aan het dammenproject. Een aantal weken voor we naar Ghana gingen is Oscar van Dam bij ons in de klas geweest om een gast college te geven over het dammenproject in Ghana. De collega van Oscar was in Ghana op het moment dat wij daar ook waren. Dat betekende natuurlijk een bezoek aan het project. Het was mooi om de lokale bevolking te zien werken aan een dam, waar ze uiteindelijk zelf water voor terug krijgen. Na alles te hebben gezien en geleerd over het dammen project, reden we naar het centrum van Bolgatanga. In het centrum hadden we drie uur de tijd om in gesprek te komen met de lokale bevolking. Ik zat in het groepje met Marten en Sam. Alle drie hadden we het idee om kleding te laten maken. We hoopten dat drie uur lang genoeg was…

In het begin waren we een beetje doelloos aan het ronddwalen over de markt, tot we werden aangesproken door een aantal enthousiaste dames. De dames hadden een naaiatelier en lieten ons vol trots hun bedrijfje zien. We waren meteen geïnteresseerd en besloten iets te laten maken. De jongens een blouse en ik een jurk. We moesten eerst stof gaan halen bij vrienden van de dames en toen werden we opgemeten. De daaropvolgende twee uur hebben we op een krukje gezeten onder de ventilator en de dames waren hard aan het werk. De tijd begon te dringen en de rest van de groep was ondertussen op ons aan het wachten.

Onderweg naar Karimenga

Toen de kleding eenmaal af was, hebben wij het op een sprinten gezet terug naar de bus. Gelukkig vergaf de groep het ons snel toen ze onze vrolijke kleding zagen. Snel met de bus terug naar Karimenga want daar stonden al vele mensen op ons te wachten. Er zou namelijk een voetbalwedstrijd plaats vinden tussen ons en het dorp. Het liep uit op een gelijkspel 1-1 en toen kwamen de penalty’s. Helaas verloren we de penalty’s met 4-5 maar het was super leuk om met de lokale bevolking te voetballen. Na de wedstrijd hebben we nog een aantal potjes weerwolven gespeeld en toen was het echt tijd om te gaan slapen.

reisdagboek

Dag 7: 19 februari 2016

Wakker worden onder de helderblauwe hemel is heerlijk. Na het ontbijt vertrokken we richting het Witch Camp. Voor we het kamp mochten bezoeken moesten we eerst naar de chief om toestemming te vragen. Na enkele cadeaus en vele buigingen kregen we toestemming en mochten we ook nog op de foto met de chief. In het Witch Camp aangekomen heeft de dominee van alles over de heksen vertelt en de heksen zelf waren ook aanwezig. Vervolgens hebben de vrouwen ons rond geleid in het kamp. Na dit bezoek was het snel de bus weer in en op naar de jongensschool Nôtre Dame. De jongens zaten al klaar toen wij aankwamen, eerst werd er door een aantal mensen een openingspraatje gehouden.

Vervolgens gingen we in groepjes van vijf tot tien in gesprek over klimaatverandering. Natuurlijk ging het na een aantal minuten al snel over de favoriete voetbalclub van iedereen etc.. Het bezoek werd weer afgesloten met verschillende praatjes en we vertrokken naar het slavenkamp. De groep werd in tweeën gedeeld, de ene helft ging eerst naar het slavenkamp en vervolgens fietsen naar Burkina Faso en omgedraaid. De groep waar ik in zat begon bij het slavenkamp, we werden rondgeleid door een enthousiaste jonge knul. Ik vond het soms erg confronterend om te zien hoe het er daar vroeger aan toe ging.

Fietsen

Na een rondleiding in vogelvlucht want er was weinig tijd, gingen wij naar de fietsen toe.Door de andere groep werden we al gewaarschuwd dat de meneer van het fietsen erg snel fietste. Zo hadden gelijk toen wij gingen fietsen werd het ook al schemerig, of terwijl hij had nog meer haast. Het was een gave ervaring om langs de douane te fietsen en zo tussen de huisjes nog eens over de grens te gaan. Ook kwamen we verschillende gewassen tegen waarover hij ons uitleg heeft gegeven. Net voor het daadwerkelijk donker werd kwamen we weer terug bij de bus. ’s Avonds was er dansen om het kampvuur met jambe muziek. Ik was helaas niet lekker en ben daarom vroeg gaan slapen, niet mijn hoogtepunt van dit reisdagboek.

Reisdagboek

Dag 8 van mijn reisdagboek: 20 februari 2016

Vandaag weer een lange dag in de bus. We moesten rijden van Karimenga naar Mole. Tijdens deze dag vullende rit hebben we een goede overgang gezien van de savanne naar het regenwoud. Je zag dat het buiten steeds groener werd. Toen we aankwamen werden we blij onthaalt bij het aanzicht van het zwembad. Iedereen koos een kamer en we hebben de bus afgeladen, daarna sprong bijna iedereen vrijwel direct het zwembad in. Het was zeker lekker om na het verblijf in de Eco Lodge even lekker in het zwembad verfrissing te kunnen zoeken. Na het relaxen bij het zwembad was het tijd om te eten met een prachtig uitzicht over het Mole National Park. Na weer een paar potjes weerwolven was het tijd om te gaan slapen.

Benieuwd naar het volgende reisdagboek? Volg GlobeGirl op Twitter en Facebook voor alle updates.