Dag 1: 13 februari 2016

We vlogen om 11:50 naar Lissabon om daar vervolgens over te stappen naar Accra, de Ghanese hoofdstad. Iedereen was netjes op tijd en de vluchten verliepen soepel. Aangenomen op de Ghanese luchthaven was het meteen warm en benauwd. Het was nog een karwei om Cyprus te vinden tussen alle andere Ghanese maar gelukkig had Cyprus gedacht aan een klomp. Het begin van mijn eerst reisdagboek van Ghana.

We liepen op de klomp af en daar zagen we Cyprus. De tassen en koffers moesten de bus op. Braun, Immanuel en Uncle Williams deden het vanavond nog voor… maar vanaf morgen moesten we het zelf doen. Iedereen keek goed wat er moest gebeuren en al gauw begonnen we zelf te helpen. Hansonic Hotel was het hotel waar Immanuel ons naartoe bracht. Persoonlijk voelde ik mij gelijk thuis hier en we verbleven hier dan ook vier nachten. We hadden de volgende dag gelijk een druk programma dus de lichten gingen overal vroeg uit.

Dag 2: 14 februari 2016

’s Ochtends was het al vroeg dag en gingen we naar het ontbijt. We waren gewaarschuwd voor de ontbijtjes, het scheen vooral gebakken ei te zijn. En zo waar, we kregen een lekker gebakken eitje met geroosterd brood. Na het ontbijt was het een eindje rijden naar de Akosombo dam. Aangekomen bij de dam kregen wij een rondleiding in de felle zon van een zeer vriendelijke dame. Na de lunch bij Ayden Bay vertrokken we naar een van de armste dorpjes in Ghana, Nyame Ben. Vanaf de verharde weg was het nog ruim een halfuurtje door de dichtbegroeide bosjes lopen naar Nyame Ben.

In Nyame Ben zijn we gelijk hartelijk ontvangen vooral door de enthousiaste kinderen. De kinderen hebben ons alle plekjes van het dorp laten en zien en we eindigden bij een prachtig strand. Sommige uit de klas hebben daar nog gekeken naar de visserij, ik niet. Na vele dansjes en liedjes zingen met de kinderen was het tijd om te vertrekken. Het was al bijna donker en we zouden via een andere weg terug gaan. Zo gezegd zo gedaan en we gingen via het meer, met de boot dus, terug naar de bus. Aangekomen was Immanuel nog niet op het afgesproken plekje, maar al snel kwam hij aanrijden in onze vertrouwde bus. We gingen terug naar Ayden Bay om te dineren en hebben daar tot laat genoten van de prachtige omgeving. We vervolgden onze rit terug naar Hansonic en terug in het hotel was het alweer snel donker in de meeste kamers.

Dag 3: 15 februari 2016

Na ons gebakken eitje achter de kiezen te hebben, vertrokken we richting de zoutwinningen in het zuidoosten van Ghana. We werden rondgeleid door een enthousiaste meneer en ook de werknemers op de zoutwinning waren erg spraakzaam. Na alles te weten gekomen te zijn, vertrokken we naar het volgende punt op de Ghanese agenda, boottocht. Met zijn dertigen in een houten bootje langs de kust van Ghana varen.

We voeren langs prachtige villa’s maar ook langs kleine lemen hutjes. We voeren over de Volta rivier en zijn helemaal naar de delta met de Atlantische Oceaan gevaren. Onderweg terug zijn wij even gestopt bij het ‘rum eiland’. De chief van dit eiland brouwden zijn eigen rum en natuurlijk moest iedereen proeven. Persoonlijk vond ik het niet erg lekker maar toch een leuke ervaring om te zien hoe de chief zijn eigen drank maakte. Na de boottocht heeft Immanuel ons weer veilig bij Hansonic gebracht.

Dag 4: 16 februari 2016

Tijdens onze laatste dag in Accra stond vooral de stad zelf op het schema. Eerst langs het Britse deel, Jamestown, en vervolgens naar het Nederlandse deel. Helaas was het Nederlandse deel gesloten maar daardoor konden we wel iets langer rondkijken in het Britse deel. Sodom en Gomorrag, de E-waste van Accra. De grootste E-waste ter wereld stond vervolgens op het programma. Cyprus en Pieter moesten eerst de bus uit om de maffia baas even te woord te staan. Dit verwacht je niet in een reisdagboek natuurlijk.

Na het nodige geld gegeven te hebben, kregen wij Karim mee om ons een rondleiding te geven over de E-waste. De lucht die daar hing was erg intens. Toen iedereen weer veilig in de bus was vervolgende wij onze rit naar de Botanische tuinen. In de Botanische tuinen mochten we even vrij rond kijken en vervolgens moesten we om vijf uur in het midden van de tuinen zijn. Cyprus deed erg vaag en wij vroegen ons allemaal af wat er ging gebeuren. We kregen dansles! De pasjes waren erg lastig voor ons als houten klazen. Na de dansles kregen we ook nog jambe les, op onze eigen jambe. De jambe hebben wij cadeau gekregen van feelingtours, heel erg gaaf! Nadat alle jambe ’s op het dak van de bus geladen waren, begonnen we aan de weg terug naar het Hansonic.

Benieuwd naar het volgende reisdagboek? Volg GlobeGirl op Twitter en Facebook voor alle updates.

Meer reisdagboeken?

~ Reisdagboek Ghana dag 5 t/m 8

– Reisdagboek Ghana dag 9 t/m 12

~ Reisdagboek Ghana dag 13 & 14

5 gedachten over “Reisdagboek Ghana dag 1 t/m 4 [2016]”

1. Haha, het rumeiland…kan me voorstellen dat de meeste mensen dat een fijne stop vonden. Ben zelf ook niet zo’n fan van sterke drank. De boottocht zelf lijkt me dan wel weer heel gaaf. Leuk verslag!