Vooraf moet gezegd worden dat je voor het huren van een motor in Vietnam een motorrijbewijs moet hebben. Brommers zoals bij ons kennen ze niet, dus je bent aangewezen op een motor van minimaal 110cc. Er bestaat dus een kans dat bij een ongeval je verzekering niet uitkeert. Wil je meer informatie over de voorbereiding, lees dan het artikel over motorrijden in Vietnam.

Vietnam op de motor

Eigenlijk waren we van plan om Vietnam met de bus van zuid naar noord te bereizen, maar omdat vrienden van ons de route op hetzelfde tijdstip op de motor gingen afleggen waren we al snel overgehaald. Twee dagen na ons besluit kochten we een betrouwbare motor en vertrokken we vanuit Ho Chi Minh om in een maand tijd naar Hanoi te rijden.

Achtereenvolgens reden we vanuit Ho Chi Minh naar Bao Loc, Dalat en Nha Trang, de Russische nederzetting in Vietnam. Vanuit hier pakten we samen met onze motor de nachttrein naar Da Nang. De motor geeft je veel vrijheid in het gaan en staan waar je wilt, maar deze treinreis had ik echt niet willen missen! Fantastische natuur en schitterende uitzichten maken deze treinrit zeker de moeite waard. En natuurlijk heeft het reizen per trein ook wel wat.

Meer over prachtige routes? Esther vertelt over Ha Giang Loop.

Vietnam op de motor

Aangekomen in Da Nang rijden we een stukje zuidwaarts richting Hoi An, één van de bekendste bezienswaardigheden van Vietnam. Hier doen we een kookcursus en struinen we rond in het oude centrum van Hoi An. Na twee nachten vertrekken we verder naar Hue, ongeveer in het midden van Vietnam. We weten dus dat ongeveer de helft van onze trip er op zit, maar we weten ook dat het mooiste gedeelte nog moet komen. Hoewel we schitterende wegen gehad hebben die je met het openbaar vervoer niet zult zien, zijn de plaatsen waar we sliepen allemaal bereikbaar met de bus en trein. Vanaf nu beginnen we aan een gedeelte van de Ho Chi Minh Highway West, welke op sommige plekken samenvalt met de Ho Chi Minh Trail. Nu geen snelwegen en tankstations meer, maar alleen maar kronkelige wegen over heuvels en bebossing. Schitterend!

De al afgelegde duizend kilometer was mooi, maar dit is waar we het echt voor doen. De betonnen weg is voor de volgende vierhonderd kilometer het enige dat door mensenhanden gemaakt is. Doordat we soms uren rijden voordat we weer een tegenligger tegenkomen voelt het soms net alsof we alleen op de wereld zijn. Het tegenkomen van een gammele truck doet er weer even aan denken dat er meer mensen zijn die deze weg gebruiken.

Na al de mooie natuur onderweg komen we aan in Tam Coc, dat het “Ha Long Bay op het land” wordt genoemd. Net als in Ha Long vind je hier ook adembenemende kalkstenen bergen. Het enige verschil is dat je hier wordt rond gepeddeld in een bootje op het rustige, zoete water in plaats van de wilde zee in Ha Long.

Na Ha Long Bay is het tijd voor onze eindbestemming; de hoofdstad Hanoi. Hanoi is zoals je verwacht een enorm chaotische stad waar je liever niet wilt rijden. Ik tenminste niet:) Wanneer we op plek van bestemming komen ben ik dan ook blij dat we het er zonder kleerscheuren vanaf hebben gebracht. Al vind ik het wel jammer dat we letterlijk in de laatste honderd meter een lekke band krijgen.

Achteraf had ik wel gekozen voor twee maanden om overal nog even wat meer tijd te kunnen nemen. 2000km op een veredelde brommer rijden in een relatief korte tijd vergt de nodige energie wat ten koste gaat van de tijd die je kunt spenderen met leukere dingen.

Ondanks de risico’s en de zadelpijn had ik dit avontuur voor geen goud willen missen!

Disclaimer: De rechten van deze foto’s behoren niet tot GlobeGirl. De rechten behoren tot Erick, de gastblogger van dit blogbericht. Lees de disclaimer voor meer informatie.

Zou jij Vietnam op de motor willen ontdekken? Ben jij wel eens in Vietnam geweest? Laat het weten in de reacties!


Guy’s Choice van deze maand is geschreven door Erick van Travelaar:

Erick is 30 jaar en is sinds januari 2016 op wereldreis samen met zijn vriendin Kirsten. Samen verruilden zij hun huis voor backpacks en reizen sindsdien de wereld over. Momenteel zijn ze in Australië. Het favoriete land van Erick? Laos! Toch kiest hij Kathmandu (Nepal) als favoriete stad. Verder kan Erick enorm genieten van een groene curry of een lekker biertje. Bovenaan zijn bucketlist staat Berlijn, daar kan je waarschijnlijk een lekker biertje proberen. Ook het noorderlicht zou Erick wel eens willen meemaken.

Je kunt Erick van Travelaar vinden via hun website Travelaar.


Meer Guy’s Choice?

~ Ricardo’s liefde voor Noorwegen

– Tom in Australië

~ Guus gaat met Srprs.me naar…

6 gedachten over “Erick vertelt waarom je Vietnam op de motor moet verkennen”

  1. Leuk om over je route te lezen. Ik heb een paar jaar terug een deel van de route ook gereden. Ik had toen ook al jaren een motor rijbewijs en ook al wel eens in Duitsland door bergen en heuvels gereden, maar dan nog vond ik rijden in Vietnam een extra dimensie en spanning geven. Ik ben uiteindelijk deels bij iemand achterop gegaan. Zo kon ik meer van het mooie uitzicht genieten.

  2. Helaas heb ik geen motorrijbewijs…. En om dat alleen voor Azië te halen?

    Ik heb in Vietnam vooral met de bus gereisd. Daarnaast heb ik verschillende ritten op de motortaxi gemaakt, zo gaaf! Achterop zitten vind ik namelijk geweldig 🙂

  3. Een rondreis op de motor/brommer door Vietnam staat nog hoog op mijn lijstje. Lijkt mij zo mooie tocht, eerst maar is mijn motorrijbewijs halen in Nederland. Toch wel heel belangrijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge