[Deel 1]
[Deel 2]
Interlaken, Zwitserland 23 juli – 27 juli
Berlijn, Duitsland 27 juli – 5 augustus

Hallo allemaal! Een tijdje terug had ik een blog geschreven over mijn trip door een aantal steden in Europa de afgelopen zomer. Ik had besloten om mijn verhaal in twee delen te splitsen, want anders werd het een beetje te lang. Ik raad het ook erg aan om deel 1 over het Interrailen in Europa eerst te lezen, want dan krijg je meer een beeld van hoe mijn reis verlopen was. Maar goed, hierbij dus deel 2! Veel leesplezier!

Degene die deel 1 van mijn Interrail trip heeft gelezen, weet dat ik de vorige keer bij Florence ben geëindigd. Vanuit Florence was ik de trein ingestapt richting Interlaken, Zwitserland. Ik was erg benieuwd want ik had al veel mooie dingen voorbij zien komen op ‘t internet. Interlaken was ook één van de weinige steden die ik echt wilde bezoeken tijdens mijn trip.

Eenmaal aangekomen in Interlaken rond een uur of 3 ’s middags, ben ik eerst geld gaan pinnen en daarna meteen doorgegaan naar mijn hostel genaamd ‘’The Tent Village’’. Ik verbleef letterlijk in een tent, zoals de naam al zegt, waar twee houten stapelbedden stonden. Het verbaasde mij dat er zo veel Nederlanders waren meer dan ik had ontmoet tijdens mijn trip tot nu toe.

Maar goed, om 4 uur had het hostel een potje bubbelbal georganiseerd. Ik kon hier natuurlijk geen nee tegen zeggen! Ik was al vrij moe van de reis van Florence naar Interlaken maar na het potje voetballen in zo’n grote opgeblazen bal was ik echt wel kapot. Toen besloot ik maar om een tijdje in de jacuzzi, ja, een jacuzzi, te gaan zitten. s’ Avonds kon ik met een paar gasten uit Amerka mee eten en heel toevallig had een Duitser mij ’s middags verteld over een Latin-festival in de binnenstad. The Tent Village lag namelijk een kwartier van het centrum vandaan. Dus daar ben ik ook even langs geweest met één van de Amerikanen.

Go with the flow

Zoals ik in mijn eerste deel van de blogpost had beschreven, wist ik in veel gevallen niet precies wat ik wilde doen. Op dag 2 had ik daarom ook besloten om een fiets te huren en de stad een beetje te verkennen. Ik was er namelijk achter gekomen dat er plekken waren waar je kon zwemmen in de grote meren die grenzen aan de west- en oostzijde van de stad. Ik had daarna ook meteen mijn zwemspullen gepakt en ben toen naar één van die plekken gefietst.

Het water was koud maar ook echt helder. Zo had ik daar voor een tijdje gezwommen en heb ik een paar foto’s gemaakt. Vervolgens ben ik terug naar het hostel gegaan en even uitgerust. s’ Avonds ben ik gaan barbecueën met Wenki (hoe je zijn naam schrijft is een raadsel)  maar het was wel gezellig. Later op de avond heb ik twee Nederlandse meiden ontmoet en met hun en een paar andere mensen heb ik de rest van de avond doorgebracht.

Interrailen door Europa

Paragliden

Jullie weten het vast wel maar Zwitserland is een duur land. Alleen op dat moment kon geld voor mij niet de reden zijn om iets wel of niet te doen. Daarom had ik besloten om te gaan paragliden! Ik werd op dag 3 om 8 uur ’s ochtends opgehaald door de Skywings. Wij werden met de auto naar een punt in de bergen gebracht. Vergeleken met skydiven was dit meer voor de view in plaats van de adrenaline kick. Het voelde gewoon goed om boven de stad te zweven en alles te kunnen zien. De gebouwen, bergen, bomen, meren en van alles nog wat.

s’ Middags heb ik en de twee Nederlandse meiden, die ik de dag ervoor had ontmoet, besloten om de Harder Kulm te beklimmen. Het is niet de eerste keer dat ik een berg heb beklommen, maar dit was wel een totaal andere ervaring. Aan het begin was het vooral erg warm. We bleven lopen en we bleven maar zweten hoe hoger je kwam, hoe frisser het werd. Het was dus ook best belangrijk dat we bleven lopen om zo warm te blijven. Af en toe konden we door de bomen de stad zien. Het was het dus ook echt waard om af en toe pauze te nemen en wat foto’s te maken. Het duurde zo’n 2 uur om naar boven te komen. Eenmaal boven gekomen was hier een restaurant en blijkbaar was het ook bereikbaar met een soort van kabelwagen maar het idee was om te gaan hiken. Verder kan je heel de stad zien vanuit de top van Harder Kulm. We bleven er iets minder dan een uur voordat we een andere route pakten en naar beneden liepen. Ik heb de rest van de avond in de jacuzzi gelegen en daarbij hield het op.

Vrijheid

Op mijn 4e en ook meteen de laatste dag kreeg ik het ultieme gevoel van vrijheid. Rond 12 uur ’s middags heb ik een mountainbike gehuurd en heb ik alvast een plek voor de trein naar Berlijn gereserveerd. Daarna heb ik even snel wat boodschappen gedaan, want mijn plan was om naar Grindelwald te gaan met de fiets. Om jullie een idee te geven, Grindelwald in een dorpje in de bergen zo’n 2 á 3 uur van Interlaken vandaan.

Ik verliet Interlaken rond half 2 ’s middags, eerst leek alles wel mee te vallen. Het weer was mooi, zonnetje scheen en het was zo’n 26 graden. De wegen waren nog redelijk vlak dus met een mountainbike was het prima te doen. Nou moet ik wel zeggen dat Grindelwald ook 2000m boven zeeniveau ligt en Interlaken aan de voet van de bergen ligt. Je kan het wel verwachten, ik moest veel bergopwaarts.

De heenweg was dus erg zwaar. Het was echt een fysieke en mentale uitdaging voor mij. Mijn lichaam deed zeer, mijn voeten konden het bijna niet volhouden. Hoe hoger ik kwam, hoe frisser het werd en ik ben dan stom genoeg om in een tanktop rond te gaan fietsen. Zweet koelde af en het was eerlijk gezegd niet echt een pretje maar het feit dat ik wist dat het allemaal waard zou zijn als ik de top bereikte, was genoeg motivatie voor mij om door te zetten. Het duurde zo’n 2 uur om Grindelwald Grund te bereiken. Echter moest ik in Grindelwald Dorf zijn. Nog 10 minuten fietsen dus. Klinkt heel gemakkelijk, maar de wegen hier waren erg steil waardoor ik grotendeels moest lopen.

Kabelbaan

Eenmaal aangekomen heb ik meteen zo’n Zwitserse zakmes gekocht, dat had ik voor mijn gevoel wel verdiend. Ondertussen begon het een beetje te regenen maar ik wilde nog zo graag de top bezoeken. Voor 60 euro ben ik met de kabelbaan naar First gegaan. Ik weet niet wat er allemaal gebeurde maar ik moet echt zeggen dat deze ervaring echt veel voor mij betekent. Het regende, wolken kwamen aanwaaien en ik zag nog geen 100 meter vooruit. De laatste wagen ging naar beneden om 18:30 uur en het was al 18:15. Ik ben vergeten te zeggen dat de lens van mijn camera de dag ervoor ermee was opgehouden maar op de een of andere manier werkte deze uiteindelijk weer. Een paar minuten later waaiden de wolken opeens weg. Ik stond daar dus op de top van First met een uitzicht over het dorp. Ik zag ijs op de bergen, bomen en zelfs een waterval. Op dit moment had ik helemaal geen moment van spijt gehad dat ik meer dan 2 uur lang door allerlei omstandigheden had gebikkeld om hier te zijn.

De terugweg was een eitje. Met mijn GoPro op m’n kop en zo’n 40 á 50 km per uur fietste ik naar beneden. Binnen 3 kwartier was ik weer in Interlaken. Ik kan zeggen dat dit één van mijn rijkste en meest avontuurlijke ervaring is geweest. Het verblijf in Interlaken gaf mij ook een totaal ander gevoel van reizen. Ik voelde mij dichter bij de natuur dan waar dan ook. Geen stress om geld, geen toeristen overal, gewoon vrijheid.

Berlijn, Duitsland 27 juli – 5 augustus

Op de 27e verliet ik Interlaken en ging ik op weg naar Berlijn. Geloof het of niet, met een Interrailpass betaalde ik voor die treinreis maar €5 euro. Maar goed, na vier dagen in Interlaken verbleven te hebben, had ik het idee dat ik weer terugging naar de samenleving. Misschien een beetje raar maar zo zag ik het wel voor me op dat moment. Nu ik zo aan terug denk, was Berlijn totaal niet zoals ik me had verwacht. Berlijn was juist heel fijn om in te verblijven. Berlijn is heel open met veel verschillende groepen, mensen, cultuur en noem maar op. Er zijn dingen gebeurt die daar ook blijven, maar over het algemeen was het vooral feesten en drinken met de mensen die ik daar had ontmoet.

Daarnaast heb ik ook wat toeristische bezienswaardigheden bezocht zoals Alexander Platz en de TV-toren. De eerste paar dagen ging ik met een maat van me die ik daar had ontmoet. Daarna ben ik ook een dagje naar de Teufelsberg Berlin geweest met iemand van het hostel. Hier worden verschillende kunsten tentoongesteld door kunstenaars. Daarnaast kun je ook de spytower beklimmen wat zeker een aanrader is. Verder heb ik ook meegelopen met een gratis wandel tour, de Alternative Tour om precies te zijn. Ik zou dat ook zeker aanraden voor degene die Berlijn bezoeken want normaal gesproken loop je door de stad en zie je allerlei kunstwerken, maar je hebt dan niet het idee hoe en waar dat vandaan komt. Wie dat heeft gemaakt en wat de redenen zijn, tijdens de tour wordt alles uitgelegd.

Langer in Berlijn

Mijn Interrailpass verliep op 3 augustus, ik zat krap met geld en ik zou eigenlijk tot 1 augustus in Berlijn blijven en daarna nog één ander stad pakken. Echter vond ik Berlijn zo geweldig, dat ik wilde blijven. Dus ik had de dag van te voren via Couchsurfing een host gevonden waar ik kon verblijven. Achteraf was ik blij dat ik dit had gedaan, want het was ook mijn eerste keer dat ik zoiets deed, bij een totale vreemde verblijven. Ik zou dus eigenlijk maar 2 nachten blijven, maar dat was veeltste kort. Gelukkig kon ik 2 extra nachten blijven.

Mijn host moest wel iedere dag werken, maar ze had wel tijd om iets te doen in de avonden. Zo gingen we op twee avonden boulderen, muur klimmen . Op een andere avond gingen we naar een open-air bioscoop. De film was in Zweeds gesproken met Duitse ondertiteling. Op zich wel grappig want ik verstond zo’n 60% van wat er gezegd werd. Wanneer mijn host moest werken, dan had ik alle tijd om dingen te doen voor mezelf. Zo heb ik de Berlijnse muur bezocht bij East Side Gallery. Op één dag heb ik wel een break genomen. Even geen cultuur, graffiti en dergelijke. Ik ben toen naar een verlaten vliegveld gefietst daar mijn tijd doorgebracht.

YouTube

Er zijn heel veel dingen gebeurt die ik niet verteld heb. Dit omdat ik mijn verhaal over Interrailen door Europa ook een beetje kort wil houden. Ik heb voor de rest ook bijna heel mijn reis gefilmd en deze plaats ik op YouTube, dus als je geïnteresseerd bent of je wilt meer een idee krijgen wat hoe dingen eruit zag, dan kan je het terugvinden op mijn YouTube kanaal.

Bedankt voor het lezen! Yu Check

Disclaimer: De rechten van deze foto’s behoren niet tot GlobeGirl. De foto’s van het Interrailen door Europa rechten behoren tot Yu Check, de gastblogger van dit blogbericht. Lees de disclaimer voor meer informatie.

Ben jij benieuwd naar het eerste deel van zijn reis? Zou jij 33 dagen gaan interrailen door Europa? Laat het ons weten in de reacties!

Meer Interrailen?

~Lees hier deel 1

Meer Berlijn?

~ Hotel tip Berlijn

~ Wat te doen in Berlijn? (5 tips)

2 gedachten over “Interrailen door Europa met Yu Check [Deel 2]”